De opleiding tot docent LOTUS

  1. Criteria, taken en bevoegdheden

Criteria

  • Is in het bezit van het diploma instructeur LOTUS.
  • Beheerst de laatstverschenen leerstof voor de eerste hulp en LOTUS, zowel theoretisch als praktisch en heeft inzicht in de achtergronden van de eerste hulp en van LOTUScompetenties.
  • Is op de hoogte van de 21e-eeuwse vaardigheden en kan die toepassen.
  • Beschikt over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.
  • Is in staat en is bereid om in teamverband op te treden én flexibel te handelen.
  • Kan met een groep volwassenen werken, staat open voor hun inbreng en bejegent anderen met respect.
  • Weet instructeurs LOTUS te stimuleren en te motiveren.
  • Kan instructeurs LOTUS (bege)leiden bij het op peil houden, verdiepen, verbreden en uitbreiden van de verworven competenties.
  • Weet onderscheid te maken in leerdoelen gericht op het aanleren van kennis, inzicht, houding en praktische vaardigheden.
  • Kan leerdoelen, leerinhouden, leermiddelen en didactische werkvormen selecteren die aansluiten bij de beginsituatie van de instructeurs LOTUS.
  • Is in staat om leerstof op didactisch verantwoorde wijze over te dragen.
  • Kan een onderwijsleersituatie ontwikkelen, plannen, uitvoeren en laten aansluiten bij de doelgroep.
  • Kan de onderdelen van een les tot een logisch geheel samenvoegen in een lesplan waarin de leerstof geordend en begrensd wordt.
  • Kan de meest gangbare leer- en hulpmiddelen op didactische verantwoorde wijze gebruiken.
  • Kan objectief LOTUScompetenties beoordelen.
  • Is in staat en is bereid om vorm en inhoud te geven aan het beleid en de opvattingen van de organisatie LOTUS.

Taken

Een docent LOTUS organiseert de na- en bijscholing voor instructeurs LOTUS. Daarbij kan hij een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van leerstof of didactische werkvormen om de leerstof over te dragen. Een docent LOTUS adviseert het bestuur gevraagd en ongevraagd over ontwikkelingen met betrekking tot het LOTUSonderwijs.

Bevoegdheden

Een docent LOTUS heeft dezelfde bevoegdheden als een LOTUSslachtoffer, een LOTUSprofessional en een instructeur LOTUS en bovendien de bevoegdheid om opleidings- en vervolglessen te geven aan instructeurs LOTUS. Een docent LOTUS kan door de organisatie LOTUS worden voorgedragen als examinator LOTUS.

  1. Werving en selectie

Belangstellende of geschikte kandidaten worden volgens de volgende procedure geworven:

  1. Een docent LOTUS draagt een kandidaat voor aan de selectiecommissie, óf een belangstellende instructeur LOTUS meldt zich bij een docent LOTUS die over de aanmelding een advies geeft aan de selectiecommissie.
  2. Een selectiecommissie, bestaande uit: twee docenten LOTUS en een didacticus, beoordeelt de geschiktheid van de kandidaat om toegelaten te worden tot de opleiding docent LOTUS, door middel van een gesprek met de kandidaat.
  3. Bij een positief oordeel, wordt een docent LOTUS toegewezen als mentor voor de kandidaat.
  4. Opleiding tot docent LOTUS

De opleiding tot docent LOTUS bestaat uit:

  • het deelnemen aan 4 instructiebijeenkomsten van 6 klokuren, waarin aan de orde komen:
    • didactiek;
    • organisatie en procedures;
    • beoordelen van instructeurs;
    • nascholingsbijeenkomsten voor instructeurs;

Deze instructiebijeenkomsten worden verzorgd door een didacticus, een docent LOTUS en een gastdocent, afhankelijk van het lesonderwerp (bijvoorbeeld de medisch adviseur, of een docent LOTUS met een bepaalde specialisatie).

  • het deelnemen aan 2 docentendagen.
  • het volgen van een stage bij nascholingsbijeenkomsten voor instructeurs, met begeleiding van de mentor.
  • bezoeken en beoordelen van LOTUSgroepen, met begeleiding van de mentor.

Van alle leeractiviteiten stelt de kandidaat een portfolio samen, waarin ook beoordelingen zijn opgenomen volgens een vastgesteld format.

  1. Beoordeling en certificering

Naar aanleiding van het ingeleverde portfolio van de kandidaat en een gesprek hierover met een beoordelingscommissie, wordt een kandidaat beoordeeld op de criteria. Het portfolio is volgens een gegeven format opgesteld en hierin bevinden zich de resultaten van de opleidingscomponenten. De beoordelingscommissie bestaat uit: de mentor van de kandidaat (= docent LOTUS), een docent LOTUS die betrokken is geweest bij de instructiebijeenkomsten en een didacticus. Het portfolio én het eindgesprek moeten met een voldoende worden beoordeeld om gecertificeerd te worden als docent LOTUS. Het certificaat wordt gekoppeld aan het diploma LOTUSinstructeur. De organisatie LOTUS reikt het certificaat LOTUSdocent uit en registreert dit in een certificeringsregister.

  1. Na- en bijscholing docenten LOTUS

Evenals bij alle overige opleidingsprogramma’s binnen de organisatie LOTUS, wordt ook voor de na- en bijscholing van docenten LOTUS een opleidingsprogramma samengesteld, met periodieke beoordeling. Om het certificaat docent LOTUS geldig te houden, moet een docent LOTUS:

  • 2 professionaliseringsbijeenkomsten per jaar volgen;
  • 1 intervisiebijeenkomst per jaar volgen;
  • minimaal 3 na- en bijscholingsbijeenkomsten voor instructeurs LOTUS per jaar organiseren en uitvoeren;
  • 1 functionerings-/beoordelingsgesprek per 4 jaar voeren met een docent LOTUS, een medisch adviseur en een didacticus. In deze 4 jaar moet er 75 % presentie zijn geweest bij de professionalisering- en intervisiebijeenkomsten. (= maximaal 3 bijeenkomsten verzuimen).
  • Bij een negatieve beoordeling of onvoldoende presentie kan het certificaat verlengd worden, wanneer de docent LOTUS zelf een herstelprogramma aanbiedt, te beoordelen door een docent LOTUS, de medisch adviseur en een did