Onderwijsvisie organisatie LOTUS

De organisatie LOTUS streeft ernaar om de kwaliteit zo hoog mogelijk te laten zijn. Hoge kwaliteit betekent goede LOTUSslachtoffers en die zijn onmisbaar bij het trainen van hulpverleners.
Voor onze LOTUSslachtoffers geldt: er is kennis, er is bereidwilligheid, er is enthousiasme. Om dit in stand te houden en verder uit te breiden, moeten we vooruitstrevend zijn.
Onderwijsvisie 21e eeuw: laat de vervolglessen van je kring een inspiratiebron zijn voor je kringleden.
Hoe kun je dat doen? Ga aan de slag met motiverende didactische werkvormen!

Motiverende didactische werkvormen voor lesgeven aan LOTUSslachtoffers

Werkvormen
Er bestaan minstens 200 verschillende didactische werkvormen waarvan veel instructeurs er maar een zeer beperkt aantal gebruiken. We kennen allemaal instructievormen als doceren en demonstreren, wat gespreksvormen als groepsgesprek en onderwijsleergesprek en opdrachtsvormen als het gezamenlijk oefenen grimeren en acteren waarbij soms in groepjes gewerkt wordt. Maar er zijn er nog veel meer, waaronder ook spelvormen, die kennis en vaardigheden kunnen vergroten.

Leerstijlen
Mensen leren op verschillende manieren en ieder heeft zijn eigen voorkeur. De een wil het graag eerst voorgedaan krijgen, een ander wil het zelf ontdekken en weer een ander wil eerst alle achtergronden weten. Omdat mensen dus verschillende leerstijlen hebben, is het zinvol om leerstof op verschillende manieren aan te bieden. Eigenlijk dus voor ‘elk wat wils’, zodat iedereen de lesdoelen kan bereiken.

Ideeënbus
Om leerstof gevarieerder in te zetten, heeft een werkgroep van organisatie LOTUS een lijst van 20 didactische werkvormen uitgewerkt voor gebruik in een les. De uitwerking is volgens een vast patroon gedaan:
• samenvatting
• doelstellingen
• voorwaarden voor gebruik (als ruimte, aantal deelnemers en tijd die het kost)
• toepasbaarheid
• uitgebreide beschrijving van de vorm
• sterke en zwakke kanten
Daarnaast kent een aantal vormen een bijlage met werkblad of voorbeelden.
Een deel van de werkvormen is niet helemaal nieuw omdat ze al eens aangereikt zijn in het kringprogramma van organisatie LOTUS, zoals bijvoorbeeld dobbelstenen in de les, thuis grimeren en selfie maken en de kleuren van de vlag. Naast deze min of meer bekende vormen zijn er dus veel nieuwe vormen die mensen kunnen motiveren om vol enthousiasme aan het werk te gaan.

Groeidocument
Deze 20 vormen zijn zeker geen eindpunt. We zouden graag jaarlijks enkele vormen toe willen voegen en vragen daarbij jullie hulp. Heb je een leuke werkvorm voor een les dan kun je je idee kenbaar maken bij Taakgroep OOKU. Bij voorkeur met een zo volledig mogelijke beschrijving zodat de aangeleverde vorm in het vaste patroon gegoten kan worden.

Voornemen
Het voornemen is jaarlijks een of meerdere van de werkvormen uit het document bij de bijscholing te gebruiken zodat alle instructeurs LOTUS vertrouwd raken met zowel het document als de werkvormen zelf.

Nog meer werkvormen ontdekken?
Het didactische werkvormenboek door Piet Hoogeveen en Jos Winkels
Groot werkvormenboek door Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen